Helse og velvære er en bransje som har kommet litt på etterskudd når det gjelder å benytte moderne teknologi. Det gjelder alt fra legekontorer til frisører, massasjebehandlinger og andre mye mer. I dag er det noen som prøver å snu dette, men mange ganger blir det dessverre for lite og for sent. Det er vanskelige å digitalisere prosesser som er laget for en annen tid.
Forbrukere forventer at det meste er nettbasert
Virkeligheten er at moderne forbrukere helt enkelt forventer at alt skal være nettbasert. Å ikke kunne booke tid eller kommunisere med behandleren på nett føles håpløst gammeldags ut – når alt fra søknader om forbrukslån til dagligvareinnkjøp skjer på nett. Det er mange uavhengige behandler som fortsatt benytter seg av booking på papir, og bare avtaler tider på telefon eller i beste fall e-post.
Derfor er det ikke rart at de få tjenestene som kan tilby virkelig fleksible løsninger, som det selvbetjente frisørkonseptet som finnes på alt flere steder i Norge eller legetjenester med nettkonsultasjoner, begynner å få mange kunder. En risiko med dette er for så vidt at det bare blir de enklere standardiserte tjenestene som er tilgjengelige. Etter hvert som de tradisjonelle aktørene merker mer av denne konkurransen på kroppen, vil vi sannsynligvis likevel se at de tilpasser seg. Alternativet er at er at hele bransjer blir overtatt av nye aktører, som kan tilby det forbrukerne vil ha – gode tjenester innenfor helse og velvære, men også den fleksibilitet og enkelhet som følger med digitale løsninger.
Den nominelle renten er fra 6,39% og opp til 21,95% mens den effektive renten er fra 6,81% til 24,4%. Ønsker du for eksempel å låne et litt større beløp, kan du låne 150 000 kroner, over 10 år, med en effektiv rente på 13,2%. Kostnadene på dette lånet vil være på 112 573 kroner, og det totale tilbakebetalingsbeløp vil lyde på 262 573 kroner.